Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 30. november 2016 etter delegasjon i brev av 13. september 2013 fra Kunnskapsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra 01.08.2017

Gjelder til 31.07.2021

Utgått

Formål

Programfaget medieutvikling skal bidra til å gi kompetanse om hvordan ny teknologi og digitalisering fører til endringer i tradisjonelle kommunikasjonsmønstre der medieprodukter og innhold blir produsert, formidlet, brukt, delt og tolket. Antallet formidlingskanaler og konkurransen om å engasjere og fange publikums interesse utfordrer medieprodusentene. Delingskulturen fører til at tradisjonelle aktører ikke lenger er de eneste som driver den teknologiske utviklingen framover.

Opplæringen i medieutvikling skal bidra til at eleven utvikler nye og engasjerende ideer som skaper nye arenaer mellom publikum og innhold i mediene. Videre skal opplæringen fremme kunnskap om hvordan medieprodukter, innhold, tjenester og løsninger utvikles i samspill med brukerne og teknologien. Opplæringen skal også legge grunnlag for å utvikle kompetanse i å presentere og visualisere ideer hos den enkelte eleven. Opplæringen skal omfatte produksjon og publisering av egne medietekster.

Opplæringen skal bidra til at eleven utvikler kompetanse til kritisk å vurdere etablerte og nye kilder. Perspektiv på tidligere tiders medieuttrykk er sentralt for å forstå dagens medieproduksjon. Videre skal opplæringen bidra til at eleven reflekterer over utfordringer og muligheter ved å utvikle konsepter. Opplæringen skal også legge til rette for selvstendighet og samarbeid og fremme skapende aktiviteter og idéutvikling.

Struktur

Programfaget er strukturert i to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Fag

Hovedområder

Medieutvikling

Konsept og idéutvikling

Medieteknologi

Hovedområder

Hovedområdet konsept og idéutvikling omfatter å samle inn, bearbeide, analysere og formidle tilgjengelig informasjon for å kunne utvikle nye ideer og konsepter. Utvikling av kreativitet, nye ideer og konsepter tilpasset nye plattformer og sosiale medier inngår også i hovedområdet.

Hovedområdet medieteknologi dreier seg om å utforske teknologi på ulike måter og utvikle kunnskap som kan brukes for å skape konsepter. Hovedområdet omfatter også utvikling av nye arenaer med ny teknologi tilpasset et innhold som kan gi innovative og framtidsrettede brukeropplevelser.

Timetall

Timetallet er oppgitt i 60 minutters enheter.

Medieutvikling: 140 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I det valgfrie programfaget nye medier skal grunnleggende ferdigheter forstås slik:

Muntlige ferdigheter i medieutvikling innebærer å redegjøre verbalt for egne konsepter og valg av visuelle uttrykk, og å kunne tilpasse språket til målgrupper med ulik faglig kompetanse. Ferdighetene innebærer også å kunne bruke fagterminologi.

Å kunne skrive i medieutvikling innebærer å formulere et konsept. Videre innebærer det å kunne bruke et korrekt skriftlig språk som er lett å lese, for å gjøre konseptet brukervennlig.

Å kunne lese i medieutvikling innebærer å lese data, tolke statistikk, forstå fagterminologi og sette seg inn sjangre som gjelder for dagens medietekster.

Å kunne regne i medieutvikling innebærer å sammenfatte egne og andres datamateriale for å utvikle nye ideer og løsninger.

Digitale ferdigheter i medieutvikling innebærer å bruke forskjellige programmer til å bearbeide informasjon og presentere tabeller og grafiske framstillinger. Det innebærer videre å kombinere ulike medier og teknologi og publisere ved hjelp av relevant programvare.

Kompetansemål

Konsept og idéutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

Medieteknologi

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

Vurdering

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Fag

Ordning

Medieutvikling

Elevene skal ha en standpunktkarakter.

Eksamen for elever

Fag

Ordning

Medieutvikling

Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Fag

Ordning

Medieutvikling

Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.